Чи існує зв’язок між застосуванням топічних глюкокортикостероїдів та ризиком перелому кісток у дітей з атопічним дерматитом

Актуальність

Атопічний дерматит (АД) — захворювання шкіри запального характеру, що гістологічно характеризується спонгіозними змінами з різним ступенем акантозу та поверхневим периваскулярним лімфогістіоцитарним інфільтратом. Основними клінічними проявами АД є свербіж, гіперемія, лущення та скупчення папуловезикул.

Найефективнішим початковим лікуванням у дітей з АТ вважається застосування інтенсивного режиму терапії протягом декількох днів, порівняно з використанням менш ефективних методів терапії протягом тривалішого періоду. Останні рекомендації Товариства первинної медичної допомоги з дерматології (Primary Care Dermatology Society) 2019 р. рекомендують з метою усунення загострення патологічного процесу застосування топічних глюкокортикостреоїдних препаратів на основі бетаметазону та мометазону. Результати деяких досліджень повідомляють, що застосування топічних глюкокортикостероїдних препаратів підвищує ризик перелому кісток у дорослих осіб. Однак, чи підвищується такий ризик у дітей з АД залишається під питанням.

Методи

Група американських дослідників, на чолі з Різ Л. Імхоф (Reese L. Imhof) провели дослідження за участю дітей, у яких діагноз АД був встановлений у віці до 4 років (у 2004–2017 рр.). Мета дослідження — визначення зв’язку між застосування топічних глюкокортикостероїдів та переломами кісток у пацієнтів педіатричного профілю. З аналізу були виключені пацієнти з патологічними переломами і переломами лицевих кісток.

Результати

Загалом у дослідження було включено 7 505 педіатричного профілю з діагнозом АД, з яких 3 542 пацієнти були включені до первинного аналізу та 2 499 — в етапний аналіз. Із 3 542 пацієнтів, включених у первинний аналіз, 2 384 (67%) пацієнти отримували терапію топічними глюкокортикостероїдами у віці до 4 років.

Дослідниками виявлено, що 451 (13%) пацієнт мав перелом після встановлення діагнозу АД (в середньому — у віці 7,4 року). Також встановлено, що застосування топічних глюкокортикостероїдів підвищує ризик переломів на 17%, проте показник не досяг статистичної значущості (коефіцієнт ризиків (КР) 1,17; р=0,16).

В етапному аналізі брали участь 1 722 (69%) пацієнти, які отримували топічні кортикостероїди. У результаті продемонстровано, що у 333 (13%) пацієнтів перший перелом після встановлення діагнозу виник у віці 8,7 року. За даними аналізу, дебют топічної стероїдної терапії у віці 4 років не призводив до підвищення ризику переломів (КР 1,00; р=1,00).

Висновки

Результати проведеного дослідження свідчать, що застосування топічних глюкокортикостероїдів у дітей з АД не підвищує ризику переломів.

  • Brunk D. (2020) No link between topical steroids and fracture risk found in children with atopic dermatitis. Mdedge, Jul. 20.

Анна Хиць

Наведено огляд дослідження щодо оцінки зв’язку між застосуванням топічних глюкокортикостероїдів та ризиком перелому кісток у дітей з атопічним дерматитом
Дополнительно:

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *